Família. Un concepte que avui en dia resulta molt conegut per a tots nosaltres.
Però, quan parlem d’aquesta quina paraula o paraules us vénen al cap? En aquesta entrada us explicaré el concepte de família (el qual considero
que és molt subjectiu i a vegades, complex de definir) des del punt de vista
socioemocional, social, en relació amb els fills, i ho ampliaré i contrastaré amb altres fonts
documentals.
Des del primer moment que vaig sentir a parlar del
concepte família en la carrera
d’Educació Infantil, sabia que era un terme un tant complex de definir, tant
per la seva estructura (elements que la componen), com per l’elaboració d’unes
característiques que atenguessin a totes les modalitats de famílies que existeixen
en l’actualitat.
Suposo que en la societat actual existeix un gran debat sobre quines són les diferents
tipologies de família que n’hi ha. O hauria de dir famílies?
Penseu que realment que són diferents de les es formaven en èpoques dels
nostres avis o besavis (es possible que molts de nosaltres no els haguem
conegut)?
Considero que sí, que la societat canvia i amb aquests
canvis, les condicions dels membres: els vincles, les relacions, la comunicació i les normes que s’estableixen amb cada
tipologia de família.
A poc a poc, podem dir que la societat comença a ser més conscient de que
n’existeixen de diferents. Algunes d’aquestes són les monoparentals, les
homosexuals, les adoptives o les
reconstruïdes.
Aquest aspecte, és a dir, saber que cada tipologia presenta
uns trets característics, ens ajudarà per a la nostra tasca en el món educatiu
i més concretament, com a futures mestres i/o mares de família. En el món
educatiu, molts d’aspectes són inesperats, i el quals requereixen una resposta
en el món precís.
Per tant, podem dir que es troba una forta
vinculació entre els dos contextos principals dels infants en les
edats primerenques: la família i
l’escola. Amb aquests dos àmbits o contextos de socialització considero
que encara he d’aprendre molt, però també, penso que estudiar-ho t’ajuda a
enfocar i tenir una idea general de la realitat en que ens trobarem en un
futur.
A continuació us deixo un vídeo que explica la importància que té establir contacte i vincles entre la família i l'escola.
En primer lloc, començaré un dels aspectes dels
quals em volia centrar en aquesta entrada i és amb la definició del concepte de
família. Des d’un primer moment, i abans de posar-me a escriure, vaig tenir en
compte les idees, esquemes i coneixements que tenia a, sobre tot en relació amb
l’assignatura de Sociologia de l’any passat, sobre aquesta temàtica.
La família és un context
socialitzador primari que té una gran influència sobre l’infant tant en el seu
desenvolupament cognitiu com en el social, i dels quals se’n deriven les
diferents tipologies”. (COSTA, A.; 2013).
|
Considero que és important recalcar (sempre baix el meu
criteri) que un dels aspectes que
identifiquen en major grau les famílies, és el grau de proximitat
i de seguretat, en resum dels vincles que s’ofereixen entre els diferents membres.
Els vincles que es poden produir, poden ser diversos, en
funció del grau de proximitat i d’incondicionalitat de les famílies.
Incondicionalitat, acompanyar, faciliten la proximitat i la confiança entre els
membres. Posaré un exemple en el qual ha minvat aquesta relació proxima, uns
pares que maltracten als fills. Quin ha estat l’error? Sé que aquest exemple és
un cas bastant “fort” però que en l’actualitat es produeix, i nosaltres com a
futures mestres, haurem de tenir-ho ben present.
En segon lloc, a definició, primerament de família
establerta es va veure ampliada i modificada amb la comparació de les
definicions amb dues companyes més (Eva i Carol).
Amb aquestes dues definicions, s’ha ressaltat com és per
a nosaltres d’important l’establiment del vincle afectiu per part dels
progenitors. També, considero oportú comentar que el vincle afectiu repercutirà
de manera positiva o negativa en funció de l’experiència donada pels pares. És a dir, si un pare el tracta delicadament, amb
suavitat i respectant-lo, penso que serà més propens a que el fill adquireixi
aquesta conducta de vincle.
Considero que després d’aquesta explicació del que
entenem per famílies, podem reflexionar i/o contrastar aquests nous esquemes,
amb el d’altres autors.
-Per una banda, Palacios i
Rodrigo (1998) la defineixen
en el llibre “FAMILIA, EDUCACIÓN Y DIVERSIDAD CULTURAL (Espina Barrio, Á. B. ) com “ La unión de
personas que comparten un proyecto común que se quiere duradero, en el que se
generan fuertes sentimientos de pertenencia a dicho grupo, existe un compromiso
personal entre sus miembros y se establecen fuertes intensas relaciones de intimidad,
reciprocidad e independencia”.
Amb la definició cercada, m’he donat compte que hi havia
detalls que sent rellevants no havia inclòs, i com tal, modifiqués l’ inicialment
establerta. Un dels aspectes que afegiré,
serà que en el context socialitzador primari, també es produeixen (a més dels
vincles) sentiments de pertinença dins d’aquest
grup. És a dir, no és el “simple” fet de que siguin l’estructura
pare/pares i/o mare/mares (atenint a les diferents tipologies esmentades amb
anterioritat) sinó que cadascun d’ells ha de tenir i complir necessitats de
caràcter emocionals, socials i fisiobiològiques.
En la meva opinió és imprescindible aquest sentiment, ja
que són ambdues parts,o sigui, tant els que porten certa autoritat (pares) com
els fills o filles, han de compartir les seves reflexions, els seus acords,
tant com els seus desacords, de manera que així es pugui formar una unitat
familiar.
La família és un context
socialitzador primari que té una gran influència sobre l’infant tant en el
seu desenvolupament cognitiu com en el social, trobant-se interrelacionat amb els
vincles i amb el compliment de les necessitats i compromís de tots els
membres i dels quals se’n deriven les diferents tipologies”. (COSTA, A.; 2013).
|
En resum, considero que la família és un dels agents
socialitzadors que més influeix en la vida de les persones. Atenint, en tot
moment en que les característiques de cada una d’elles són diferents, tots els
membres que formen part d’ella han de poder tenir l’oportunitat
de créixer, sentir-se proper, units i estimats, tant a nivell afectiu, social,
fisiològic o cognitiu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario