Com entenem
l’aprenentatge? Aprenem únicament per interaccions, per imitacions i
repeticions i/o per un control dels estímuls? És possible que vingui
influenciat per qüestions d’herència o el nen és un tabula rassa?
Aquestes preguntes
són algunes a les que diferents teories respondrien en funció dels seus ideals
i principis.
En aquesta entrada,
em centraré en la teoria conductista i en les implicacions que ha tingut i té
en el món actual, així com també la importància que han desenvolupat els
diferents tipus d’aprenentatges conductistes en l’educació formal.
Si ben no, considero
l’aprenentatge com aquell conjunt d’habilitats, creences i coneixements
adquirits de manera significativa a través del contacte amb l’entorn i amb
altres persones i que dóna com a resultat l’adquisició i l’assimilació (de la
qual parlava Piaget en la seva teoria).
Però a partir
d’aquesta definició, em sorgeixen diferents preguntes: Fins a quin punt el que
nosaltres tradicionalment enteníem com coneixement ben adquirit i entès, ens ha
ajudat a formar-nos com a persones? I per tant, quina importància té la conducta en la configuració de la
història d’aprenentatge? Com es possible que dues persones que han assistit a
la mateixa escola i classe (tenint els mateixos mestres i companys) un sigui
capaç d’explicar i escriure sobre un determinat tema i l’altre no?
Per començar dir
que la conducta d’una persona ve determinada i configura per agents biològics
del passat i actuals. Així com la capacitat per a explicar el significat d’una
paraula o per a tenir una determinada reacció davant d’un estímul concret.
El conductisme
aplicat dins de l’àmbit escolar, el que intenta es reforçar aquelles conductes
que els individus tenen al llarg de la seva vida (tant positives com negatives)
alhora que posa en pràctica (normalment a través de la repetició i de la
observació) una determinada actuació.
Per tant, tal i com
defenia Pavlov en el condicionament clàssic, la conducta, en cert grau, es pot
manipular davant d’un fet psíquic o mental com la por o la salivació (en
l’experiment realitzat per aquest autor).
Parlant d’això,
m’ha fet recordar un exemple que vaig viure un dia d’escola quan era més
petita. Era el primer dia de classe, i un company va començar a tenir una
resposta incondicionada de nervis i de suor. En un primer moment, no entenia el
perquè d’aquesta reacció i conducta. La
mestra al adonar-se’n va preguntar-li que li succeïa, i el nen molt agitat i intranquil va respondre que era
perquè tenia por als objectes que tenien una forma allargada i en forma de
capsa. Lluny de la docent mostrar-se tranquil·la, va separar-lo radicalment (de
manera brusca) i va portar-lo a una aula concreta, la de psicomotricitat i amb
ajuda d’una mestra de suport varen començar a intentar relaxar-lo atenint al
model de Jacobson (que consisteix en anar relaxant múscul per múscul).
Però vet aquí la
meva pregunta, hauria d’haver actuat la mestra davant d’aquesta situació
d’aquesta manera? Ajudava a l’infant que ella estigués molt intranquil·la i que
el separés de la resta de la classe? D’aquesta
manera, considero que en certa manera no s’està atenint a la diversitat
d’alumnes, en el sentit de que podria ser que fos un infant que a més de tenir
aquesta por intensa, tingués alguna necessitat educativa específica.
Està clar que és
molt important la relació entre alumne i mestre. És a dir de l’aprenentatge autorregulat del qual parlava Mauri, T i Rochera en Aprender a regular el propio aprendizaje i també Zinmmerman. En el qual és necessari un cert control per ambdues parts, per
una banda, el mestre és l’encarregat de guiar el procés d’aprenentatge i
com a conseqüència, deixar als alumnes
desenvolupar de manera autònoma les seves capacitats cognitives, estratègies
socials i cognitives i per una altra banda, que els alumnes parteixin del que
saben i del que coneixen del seu procés d’aprenentatge.
Possiblement, us
preguntareu quina relació té l’aprenentatge autoregulat amb el conductisme.
La resposta és
senzilla, el conductisme tracta sobre l’actuació que tenen els individus en un
determinat entorn o context, i especificant en l’àmbit escolar, cal dir que el
mestre ha de partir del que els alumnes saben i coneixen (han comprès). Atenint
d’aquesta manera, a l’autoconeixement i
del paper participant dels alumnes respecte a un determinat aprenentatge. És a
dir,que el mestre o la mestra cal
aprofundir i partir d’aquelles situacions d’aprenentatge, de les seves
motivacions i de la metacognició dels alumnes, però en les que també calgui la
recerca d’informació (per a confeccionar i ampliar els seus esquemes mentals).
A
continuació, he deix un quadre explicatiu de les possibles preguntes en funció
de l'actuació del mestre en l'autoregulació acadèmica:
Elementos centrales de la autorregulación académica y
preguntas posibles para la
reflexión sobre ellos
|
|||||||
PERSONA: Reflexión del estudiante sobre sí mismo como aprendiz
|
|||||||
¿Qué es para mí aprender? ¿Qué pienso y siento al aprender en
cada actividad?
|
¿Qué no entiendo? ¿Qué no conozco?
¿Cómo puedo ayudarme?
|
¿Qué imagen tengo de mí mismo como estudiante en general?
¿Y en relación con cada asignatura?
|
|||||
TAREA: Reflexión sobre la
tarea objeto de aprendizaje
|
|||||||
¿Cuál es la manera mejor de aprender
esto?
|
¿Conozco bien ese procedimiento?
|
¿Esa forma es la mejor para mí?
¿Y cuando trabajo con otros estudiantes?
|
|||||
PROCESO: Reflexión sobre el control y la regulación del
proceso de aprendizaje
|
|||||||
¿Cuál es el mejor
enfoque?
¿Qué hago primero?
¿Qué pasos vienen
después?
|
¿Qué estrategias elijo?
|
¿Voy bien de acuerdo con los
objetivos?
|
¿He alcanzado los
objetivos?
¿Cambio algo?
¿Doy por finalizada la tarea?
|
||||
EMOCIONES: Reflexión sobre las emociones que acompañan el proceso de
aprendizaje (Autoconciencia emocional)
|
|||||||
Percepción de las
emociones:
¿Me siento relajado o
ansioso en las clases?
|
Comprensión de las
emociones:
¿Me pongo nervioso si
tengo que trabajar en
grupo?
|
Control de las
emociones:
¿Qué puedo hacer para
no distraerme?
|
Expresión de las
emociones:
¿Cómo puedo decir lo
que siento para que
me entiendan el
profesor y los
compañeros?
|
Profesorado:
Revista de currículum y formación del profesorado. Pàgina 8-9
Pàgina
web extreta: http://www.ugr.es/~recfpro/rev161ART12.pdf
Per continuar,
esmentar que el conductisme al igual que les altres teories psicològiques cal
treballar-lo adequadament, per a que tingui un bon resultats amb els alumnes.
Els alumnes, són
els que experimenten tant les bones conductes com les dolentes dels mestres.
Perquè tal i com havia dit a l’inici de
l’entrada, els aspectes actuals i l’ambient té un gran paper en la conducta i
la resposta a una determinada actuació.
Segurament, són
moltes les experiències que tenim de les tècniques del conductisme mal aplicat
i que no han donat resultats que
nosaltres esperàvem. Per això, entre altres raons cal atenir a l’aprenentatge
de cada infant, partir de les seves motivacions, interessos, curiositats i
preguntes que ens formulin als mestres, però al mateix temps fomentar aquelles
conductes que el nen realitza correctament.
En moltes ocasions
em qüestiono que: per què en moltes ocasions
costa als mestres dir als nens o alumnes que estan realitzant correctament una
determinada conducta en el moment en el que ho fa, però en canvi quan es tracta
d’una conducta inadequada enseguida se’l reganya?
Molt relacionat amb
aquesta pregunta, i fent referència a les tècniques del condicionament operant,
trobem com a principal autor trobem a Burrhus Frederich Skinner. Qui va
realitzar un experiment amb rates i en
el qual va adonar-se’n que la conducta sorgia espontàniament i amb possibilitat
de repetició si el reforç de la conducta havia estat positiva i satisfactòria
per a l’infant.
A més, trobem una
sèrie de tècniques que ajuden a controlar i modificar la conducta dels alumnes
dins de l’aula. Des del meu punt de vista, es pot afirmar que el món el qual
vivim, els mitjans de comunicació influeixen moltes vegades de manera negativa
en la conducta dels nens, com pugui ser la televisió.
Un dels programes
més coneguts que tracten de solucionar les males conductes que realitzen els
fills és Supernanny. A continuació, us deixaré la primera part d'un capítol.
Les tècniques mal
aplicades no permet al nen equivocar-se i si ho fa, aquest no entèn el perquè s’ha
llevat o suprimit un determinat objecte que anteriorment havia aconseguit en el
cas del cost de la resposta.
Com a futura
docent, aplicaria en certs moments la tutoria de companys. En el que cada
infant, és ajudat i per una altra banda, dóna suport a un altre alumne.
Aprenem tots i amb tots. |
En conclusió, el
conductisme ben aplicat i amb unes bones tècniques suposa un bon model. El difícil,
és a vegades realitzar-ho correctament. Està en les mans dels pares i dels
mestres el futur dels alumnes, sobretot quan ens referim a les actituds i conductes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario